V následujícím příspěvku se budu věnovat týmové hře a jejím nejčastějším nešvarům a výhodám.
A tak jako mušketýři měli své ,,jeden za všechny, všichni za jednoho“ i týmová hra je především kolektivní práce. V první řadě je třeba zmínit, že v týmové hře se výrazněji aplikují týmové bonusy každého z národů. Proto je dobré zejména v případě, že nehrajeme v týmu náhodných hráčů zvolit takové národy, které se budou doplňovat jak ekonomicky tak na bojišti. Je též dobré zvážit, jakým způsobem budete do týmové hry se sami zapojovat. Některé národy mají vrchol síly v pozdější fázi hry než jiné. Některé pak jsou spíše vhodné na boj zblízka, jiné z dálky. Komunikace v týmu a rozdělení si rolí je pak jedním se základních pilířů úspěchu.
Desatero týmové hry:
1. Nesólovat
2. Komunikovat
3. Nesyslit suroviny, které nevyužiji
4. Nikdy to nevzdat, včas stáhnout dělníky a mít záložní plán
5. Volit vhodné jednotky do společného boje
6. Obchodovat správně
7. Podílet se na společné obraně důležitých oblastí
8. Iniciativně znepříjemňovat protihráčům
9. Být tolerantní k chybám spoluhráčů
10. Hru si užít, i když dostanete klepec
Nesólovát – ať už hrajete s nováčky nebo zkušenými hráči, žádného spoluhráče nepotěší, když se v důležitých chvílích nemůže spolehnout na vaši pomoc. Koho by bavilo si věčně hrát na Leonidase a bránit průsmik 3v1? Též nikoho nepotěší, když váš pánbíčkářský spoluhráč vyžere všechy relikvie 🙂 Nevhodné je též bez souhlasu ostatních rushovat do imperiálu a prvních 20 minut hry být jen pátým kolem u vozu.
Komunikovat – i když hra poskytuje možnost pinknout na mapu nikdo, nemůže mít oči všude, zaneprázdněni bojem si pak snadno nemusíte všimnout bandy nadržených rytířů znásilňujích vaše vesničanky lopotících se na poli
Suroviny – jelikož Age of Empires 2 obsahuje ohromné množství národů, kdy každý exceluje v těžbě jiné suroviny může se snadno stát, že budete mít mraky jídla, které nevyužijete, a spoluhráč z nich nakrmí velké vojsko. Jako příklad lze uvést Kelty, kteří jako primární jednotky používají válečné stroje, budou mít vždy nedostatek dřeva, Gót pak jídla na pěchotu, Frank zlato na rytíře atd.. Z těchto důvodu je velmi vhodné vyzkoumání v obchodu technologie Coinage a následně Banking. Obě tyto technologie snižují clo za zprostředkování surovin spoluhráčům.
Plán B alias Jack o’neill v akci – jak by řekl klasik ,,kdy něco šlo podle plánu?“ Ať už vaše armáda nezvládá zastavit postup nepřítele nebo váš spoluhráč zrovna neměl svůj den je víc než co jiného důležité přejít včas na plán B. Dělníci jsou vaše ekonomika, a vaše ekonomika určuje sílu vašich vojsk. Když to nejde jinak, stáhnout za včasu dělníky ke spoluhráči může znamenat rozdíl mezi koncem hry a pokračováním boje. Z tohoto důvodu se nebojte investovat i do vnitřní obrany a takzvané obrany do hloubky. Pár věží, interní zdi fungující jako přepážky na lodi umožní nepřítele zpomalit a vám dají šanci chytit druhý dech. Stejně tak je béžné, že pokud jste 20 minut stavěli jen jízdu, budete muset přejít kupříkladu na katapulty, abyste zastavili vraždící stádo slonů, které váš spoluhráč nechal projít. Nikdy nic není ztraceno, a čím více se snažíte postup nepřítele brzdit, poskytujete spoluhráčům čas na reakci proti nové hrozbě.
Vhodné jednotky – 3 armády lučišníků asi nebudou nejvhodnější skupinka na boj, stejně tak pouze hromada jednotek na boj zblízka narazí při postupu kvůli jednomu dobře opevněnému hradu. Už z principu hry je jasné, že pokud stavíme pouze jeden druh jednotky, bude pro protihráče samozřejmě snadnější zvolit vhodné protiopatření. Z toho důvodu bychom se měli snažit mít armádu pestrou a vyváženou. Hromada bombard a nic k tomu není, opravdu není řešení všeho.
Obchodovat správně – obchod ať již po vodě nebo po souši má mnoho nesporných výhod. Je však třeba si uvědomit, že obchodovat musíme adekvátně k fázi hry ve, ve které se nacházíte. Příliš brzo velké množství vozíků vás nejen zbrzdí ve výstavbě budov na produkci jednotek, ale i zatěžuje volnou populaci. Absurdně velké množství obchodních jednotek může znatelně snížit vaši armádu. Umístění a ochrana vašeho tržiště je též důležité téma. Obecně lze říci, že čím delsí vzdálensot tím lepší zisk, né však na úkor možnosti toho tržiště efektivně bránit. Ochrana obchodní stezky je pak společné práce všech hráčů i když by vozíky přes jejich území pouze projížděli.
Společná obrana – jak jsem již nakousnul výše, společná obrana týmového uzemí je nezbitná. Je jasné, že takový Gót moc kamených zdí nepostaví, na druhou stranu pokud neví, co s kamenem může postavit hrad u obchodního centra. Vnitřní systém opevnění i vhodné umístění budov dokáže sebevětší armádu zdržet a dát vám další možnost postavit se na odpor. Oblasti, které je dobré chránit navíc umístěným opevněním jsou farmy, obchodní cesta, zóna pro těžbu dřeva a jakýkoliv úzký průchod mezi jednotlivými oblastmi. Valná většina hráčů ráda ,,projíždí,, jízdou skrze boj aniž by se zapojila s cílem napáchat skody na vaší ekonomice. Tomu je ideální samozřejmě opevněním zabránit
Iniciativa útoku – jeli to možné, napadejte nepřítele kdykoliv a kdekoliv je to možné, aniž byste výrazně oslabili svoji obranu. Je li soupeř pod tlakem bude činit chyby. Bude li chybovat, získáte převahu a tím i vítězství.
Tolerance – i mistr tesař se někdy utne, s méně prsty tedy hůře hraje, mějte na něj ohledy
Zábava – jo ta bitva trvala 2 hodiny, ano potili jsme u toho krev a stejně dostali klepec. Inu znovu a lépe… 🙂